KÁVÉS DATOLYAKENYÉR, NEMCSAK KARÁCSONYRA

 



     Linzerkarika, mézeskalács, huszárcsók, már ott kucorognak a karácsonyi fémdobozokban, az ünnepet várva, a torta és a bejglik, még ezután következnek. Mindezek ellenére úgy éreztem, valami hiányzik. Nagyon szeretem a datolyát, ezért karácsony környékén mindig bespejzolok belőle. Régebben, csak úgy majszolásra, de tavaly elkészítettem Paul Hollywood csodás, pekándiós, kávés datolyatortáját  (https://zippzaresparadicsom.blogspot.com/2021/11/kaves-datolyasuti-pekandioval.html) majd kevéssel utána egy baklövésem vezetett egy egyszerűbb kevert datolyás sütemény kigondolására, most viszont fontolgattam milyen új édességgel lephetném meg magam és persze másokat is. Mivel Paulnál kiválóan bevált a kávé és narancs párosítása a datolyához, gondoltam most is jó lesz. Nekibuzdultam hát, és a magozott (már csak ilyen datolyát veszek (macerás a magozás és árban nem nagy a különbség) apróra vágott datolyát kávéba áztattam. Úgy tűnik, túl sokáig, mivel masszaszerűvé vált inkább lekvárhoz lett hasonló, így kicsit át kellett gondolnom a tervezett receptet, hiszen eredetileg datolyadarabok lettek volna a tésztában. A malőr jócskán előnyére vált a végeredménynek, egy szaftos, igazán mély ízű karácsonyi hangulatú sütemény keletkezett. Ime!


Hozzávalók:

300 g magozott apróra vágott datolya

4 személyre lefőzött erős feketekávé

350 g finomliszt

150 g kristálycukor

2 egész tojás

1 narancs reszelt héja és kifacsart leve (rostokkal együtt)

50 g margarin

1 tk mézeskalácsfűszer

0,5 tk szódabikarbóna

1 tasak sütőpor

 fél marék durvára tört dió

A  csoki öntethez:

80 g étcsokoládé

50 g margarin

1 ek forróvíz

A datolyát leöntjük a forró feketekávéval és békén hagyjuk 1-2 órát. 

A tojásokat a cukorral és narancshéjjal kézi robotgéppel habosra keverjük, majd hozzáadjuk apránként a fűszerrel, szódabikarbónával és sütőporral elkevert lisztet,  tovább keverjük és beleöntjük a felolvasztott margarint, a datolyamasszát, narancslevet és ha túl sűrűnek találjuk 1-2 evőkanál szódavíz is mehet bele.

Végül spatula segítségével hozzákeverjük a diót is.

Szögletes kenyérformát szépen kipapírozunk, hogy ne tudjon kiszökni a tésztamassza a formába, (mert ugyancsak jól beleragasztja) és beleöntjük a tésztát.

180 fokra előmelegített sütőbe tesszük, majd le is vesszük 160 fokra (alsó-felső sütés) és kb 1 órán át sütjük. 40 percnél végezzünk tűpróbát. Ha a teteje nagyon sülne, de még belül ragacsos, tegyünk rá egy darab alufóliát, de ne zárjuk le, csak terítsük le a tetejét.

Amikor kivettük, tegyük rácsra, majd ha félig kihűlt, vegyük ki a formából és húzzuk le róla a papírt, de hagyjuk a rácson papírostól teljesen kihűlni.

Tegyük hosszúkás tálra.

A csokiöntethez a hozzávalókat vízgőzön olvasszuk meg és csorgassuk vastagon a sütemény tetejére. 

Díszítsük, dió, vagy mogyoró darabokkal, ha van kandírozott narancsszeletekkel. (Nekem nem volt, de jó lett volna! 😀)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT