SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT

             

            Általában augusztus utolsó hétvégéjén Szilvanap van Noszvajon. Sajnos a munkám miatt szinte soha nem jutok ki ( egyszer voltam, kb. 8 évvel ezelőtt). Nemcsak a programok miatt, nagynénémék ott laknak, ritkán tudom meglátogatni őket, pedig ilyenkor az udvaron gulyást főznek, olyat, amilyet máshol még nem ettem, és nekem sem sikerül olyan finomra soha. A fincsi szilvás, szilvalekváros süteményekről nem is szólva. Az idén is morcogtam rajta, hogy megint nem tudok elmenni, de kitaláltam, hogy hétvégére mindenképpen sütök valami szilvás, vagy szilvalekváros sütit. Nálam elég sok szilvalekvár is elfogy, nem csak a szilvát szeretem, hanem minden szilvalekváros süteményt is. 
   Visszaemlékszem gyermekkoromra, amikor apai nagymamámmal az udvaron katlanban főztük a szilvalekvárt. Az augusztusi melegben raktuk a fát a tűzre, nagymamám kavarta a fröcsögő-köpködő lekvárt. Semmivel össze nem hasonlítható a katlanban főzött lekvár kissé füstös íze! Még akkor is megéri, ha rengeteg munka van vele. És az a sokféle csodás sütemény, amelyeket szilvalekvárral lehet készíteni! 
             Édesanyám kertjében van egy kis szilvafa, nyolc-tíz éves, ha lehet, de eddig nem nagyon volt rajta termés, azaz egyszer igen. Talán két éve, de egyik napról a másik napra a lisztharmat teljesen tönkre tette a sok gyönyörű szilvát. Az idén azonban hála Istennek rengeteg termett rajta, neki is buzdultam előző vasárnap, szedtem vagy 6-7 kilót, az itthoni "helyettes szilvanap" megvalósítása érdekében.  Első nekifutásra egy halom szilvás-gombócot gyártottam Az alábbi képen, már csak a maradék látható, mert az első lendültben a legnagyobb része elfogyott mielőtt lefotóztam volna.


       Ezután elkezdetem törni a fejem, mi legyen a többi szilvával. Mivel nagynénémék Noszvajon laknak, így a szilvalekvárt ő szállítja nekem, ezért nem is akartam készíteni. No meg egy igazi szilvalekvárfőzéshez, katlanban udvaron, azért 40 kg kell legalább. Mivel a szilva még elég kemény volt és döntésre sem jutottam, nyugodt szívvel néztem a következő nap elé. Ekkor érkezett kedves barátnőm és vele együtt úgy 5-6 kg szilva. Most már nem tűrt további halasztást a projekt. Neki kellett fognom, mert a szilva is csak olyan, mint más gyümölcs, sem a hangulatodra, sem más elfoglaltságodra nincs tekintettel. Amíg a fán van akkor kezd érni, amikor legkevésbé érsz rá befőzni, ha leszedted, nem zavarja, hogy még nincs igazán ötleted, vagy időd, fogja magát és puhulni, rosszabb esetben rothadni kezd. Vagy felhasználod, vagy halogatod és a kukában végzi. Ez az utóbbi megoldás nálam szinte semminél nem jön szóba (ma három őszibarackot főztem meg dzsemnek, mert túl savanyúnak találtam ahhoz, hogy megegyem). Így más alternatíva nem lévén neki buzdultam. Egyik este kimagoztam négy kiló szilvát és a hűtőbe tettem, hogy másnap munkából hazaérve életemben először süssek sütőben szilvalekvárt. Elolvastam hirtelenjében szinte mindent erről a témáról, amit a neten találtam. Volt sokféle recept, és még több "rendkívül kulturált" hozzászólás a feltöltött recepteket illetően. Így a hagyományos eljárást követtem:úgy csináltam, ahogy én elgondoltam. Beletettem egy magasabb falú tepsibe (semmi ecet) és mivel eléggé soknak tűnt, attól félve, hogy kibugyog a tepsiből kivettem belőle, végül a tepsiben 3200 gramm szilva maradt. Betoltam a gázsütőbe középre, 5-ös fokozatra és sütni kezdtem. Időnként ránéztem és megkavartam. Kb. három óra alatt olyan lett, mint a katlanban főzött szilvalekvár (a receptekben, amit olvastam, a legtöbben egy éjszaka sütötték a sütőben, még jó, hogy nem ezt követtem), ám rendkívül gazdaságtalannak bizonyult. Mindössze egy 7 dl-es üveggel lett belőle.
A maradékból, amit a tepsiből kivettem, csodás "Fűszeres, melengető szilvadzsem" lett. Nagymamám mindig készített fahéjjal, szegfűszeggel és citromhéjjal főzött szilvadzsemet, ezt neveztem én el. Mivel a szilva mennyiség még mindig jelentős volt, további dzsemek készültek a melengetőből még két nagy üveggel, ezen kívül készült még egy kis üveg chilis szilvadzsem is  a fentihez hasonlóan, csak egy kis darab chilipaprikát is belefőztem. Ez hozott még további inspirációt. Mivel szeretem sültekhez a szilvát, gondoltam megpróbálkozom lila hagymával összefőzni. Szerintem nagyszerű lett. A karácsonyi pulykasülthöz kiváló lesz. Szombaton délután még mindig várt itthon szilva, így munkából hazajőve, az újabb üveg dzsemek mellett készült egy finom szilvás pite is.



Fűszeres melengető szilvadzsem
Valójában nincs hozzá recept, a szilvát kimagozva egy lábosban feltesszük főni, valamennyi cukorral. Ez mindig attól függ, milyen édes a szilva, én mindig meg szoktam fövés közben is kóstolni, ha kell utána pótolok. Amikor már kezd levet ereszteni leveszem a tűzről és botmixerrel belenyúlok néhányszor, de csak annyira, hogy ne legyen teljesen pépes. Ezután teszem bele a fűszereket. Mennyiségtől függően szegfűszeg, fahéj, citromhéj, rum. (két 7 dl-es üvegnyi dzsemhez 6-8 szem szegfűszeg, Két, 3 cm-es darab fahéj) Ezt a többi dzsemhez képest kissé tovább kell főzni, hogy a fűszerek íze átjárhassa. Amikor már jónak érzem hozzákeverem a dzsem fixet és a legvégén, amikor a tűzről levettem, a rumot.
Forrón üvegekbe szedem, csak a citromhéjat veszem ki belőle.

Lila hagymás szilvadzsem
1500 gramm szilva kimagozva k
2 nagy fej lila hagyma
kevés só
bors és cukor ízlés szerint.

A lila hagymát  megpucoljuk, ketté vágjuk, majd vékony szeletekre felvágjuk. Egy lábosba tesszük a szilvával együtt, rászórjuk a cukrot és rotyogtatni kezdjük. Amikor már kezd levet ereszteni, botmixerrel kissé felaprítjuk, de maradjon darabos. Ekkor visszatesszük a tűzre és hozzáadjuk a pici sót, frissen tekert borsot, esetleg némi csípős paprikát. Meg kell kóstolni, hogy a kívánt ízhatást elérjük. Amikor már a hagyma darabok is puhák elkeverjük benne a dzsem fixet és még 1 percig főzzük. Forrón szedjük üvegekbe és azonnal lezárjuk.



Morzsás-mandulás szilvás pite
250 gramm finomliszt
125 gramm margarin
pici só
1 tasak instant élesztő kevés tejben megfuttatva
50 gramm cukor
1 tojás sárgája
600 gramm kimagozott, hosszában negyedelt szilva
kevés barna cukor
őrölt fahéj
A morzsához
100 gramm finomliszt
80 gramm margarin
50 gramm cukor
70 gramm megtisztított mandula

A tésztához valókat összegyúrjuk, majd fél órát pihentetjük langyos helyen. Ezután a tésztát kinyújtjuk a tepsibe fektetjük, úgy, hogy pereme is legyen. (Könnyebb a tepsibe helyezni, ha folpack tetején nyújtjuk ki, majd belefordítjuk a tepsibe)
A szilvákat a tészta tetején szétterítjük, vágott felületükkel lefelé, majd fahéjjal és kevés barna cukorral megszórjuk.
A morzsa hozzávalóit késes betétű robotgépbe tesszük és morzsásra keverjük. Ezzel szórjuk meg a szilva tetejét.
Forró sütőbe toljuk és kissé piroskásra sütjük. Gázsütőben 7-es fokozaton kb 35-40 perc alatt.


Nos, így lett nekem szilvanap helyett szilvahét. Sőt! Ugyanis a hűtőbe most már sikerült betuszkolnom a maradék kb. három kilónyi szilvát, amelyből még nem tudom mi fog készülni.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE