SÁRGABARACKOS / MÁLNÁS MANDULÁS SÜTI VAJASPISKÓTÁBÓL

 


    Mindenkit megnyugtatok, nem, nem nyitottam cukrászdát, vagy sütödét, csak felkészültem. Többek között. 😄Ez történik, amikor meghirdetik a kánikulát, ráadásul tele a fagyasztó + némileg átvágnak a piacon, és egyébként is szeretek sütni. 
    Szóval az úgy volt, hogy  előző hétvégén lementem a piacra, többek között gyümölcsöt venni. Hát mit mondjak, volt még cseresznye  kilónként 2800,-ért, jó, persze, már a szezon vége volt és feljebb tolták az árát, meggy olcsóbban, azt vettem is, meg somolygott rám az őszi és sárgabarack. Nézegettem-nézegettem, az áruk nemigen különbözött  (1500-1700,- között volt) végül csak hosszabban időztem az egyik kofánál, ahol többen álltak sorba, meg is szólított az egyik eladó, hogy milyen nagyon finom a barack, 10 kilójával viszik, finom, édes. Végül úgy döntöttem veszek belőle egy fél kilót. Rá is akart beszélni, hogy miért nem viszek többet, (szerencse, hogy nem vettem, így is 60 dkg lett). Hazaérve gondoltam nézzük ezt a csodabarackot. Az egy dolog, hogy kőgolyó keménységű volt, de ízetlen, és savanyú is, hiába piroslott gyönyörűen. Kipakoltam egy tálba, majdcsak lesz valami, de csak puhulni kezdett szegény feje, íze továbbra sem volt és édesebb sem lett. Végül 2 nap után betettem a hűtőbe, nehogy tönkre menjen, majd kitalálok valamit. 
Közben meghirdették az idei második hőhullámot, gondoltam addigra valami sütivel elő kell állnom, mert a sütőt akkor biztosan nem fogom bekapcsolni, és hát itt van ez a barack is. Meg hát a fagyasztóm legfölső fiókjában még kucorognak tavalyi bogyós gyümölcsök (ezekből télire be szoktam jócskán spejzolni: ribizlit, kék áfonyát,  málnát, szedret, ez utóbbi háromból még volt is) gondoltam a málnából már nincs sok, jó lenne felhasználni. S bár még hőhullám nem volt, csak amolyan vörösmarty  úti nyári meleg, gondoltam két sütit  egymás után biztosan nem sütök, mert totál szauna lesz a lakás (mondjuk így is az lett 😁), meg kétfélével külön vacakolni... Gondolkoztam sokat mi sül majd ki ebből, végül vajas piskóta mellett döntöttem, ami (ahogy a fotón is látható) kisült szépen. 😋 Nagyobb adagot készítek és két külön tortaforma egyszerre befér a sütőbe, ez rendben lesz. Lett! Azonban a sárgabarack savanyú, valamit ezzel muszáj még kezdeni, mert így a sütiben sem lesz jó, arra gondoltam, majd a tetejét is megcukrozom még sütés előtt és a kész sütemény tetejét pedig megkenem sárgabaracklekvárral. Tehát imígyen (nem Zarathustra szólt, hanem én😂) lett a recept(ek):



Hozzávalók:
35 dkg finomliszt
22 dkg kristálycukor
25 dkg puha margarin
5 tojás szétválasztva a fehérje a sárgájától
2 cs vaníliáscukor
Fél cs sütőpor
1 citrom reszelt héja
Szénsavas ásványvíz (annyi, hogy piskóta sűrűségű legyen a tésztánk)

Gyümölcs a tetejére (nálam sárgabarack és fagyasztott málna, friss málnával még finomabb!)

Sárgabaracklekvár a kenéshez
Mandulaforgács

A tojásokat szétválasztjuk, a fehérjéből pici sóval kemény habot verünk, majd (először a fehérjét, hogy ne kelljen a habverőt elmosni, így simán áttehetjük a tojássárgájába) a tojássárgájához hozzáadjuk a cukrokat, a reszelt citromhéjat és fehéredésig keverjük. Ekkor 2 kanál sütőporral elkevert lisztet adunk hozzá, valamint a nagyon puha margarint és tovább keverjük, majd a többi lisztet is hozzáadagoljuk, valamint a szükséges vízmennyiséget. Ezután a fehérjéből vert habot nagy óvatos mozdulatokkal (hogy ne törjön össze, ehhez én egy középen lyukkal ellátott fakanalat szoktam használni) belekeverjük. 
    Ha egy nagy sütit készítünk, akkor 24 cm átmérőjű tortaformát használjunk, mivel én kettőt készítettem a barackos 20,5 a málnás 18 cm átmérőjű formába került.

A tésztát a két formába elosztva megigazgattam, majd kiraktam a gyümölcsökkel, tetejüket megszórtam barnacukorral és mandulaforgáccsal, 175 C fokra előmelegített sütőben (alsó-felső sütés) 45-50 perc alatt sülnek meg.

A még forró sárgabarckos sütemény tetejét kevés forróvízzel elkevert sárgabaracklekvárral megkentem.

Így most felkészülten várhattam a hőhullámot, sütiben nem lesz hiány, de ha mégis sütés nélküli készítek 😎

Mondjuk más kaja is van itthon fagyasztóban és hűtőben, szóval csak melegíteni kell, főzni nem.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT