OLIVÁS ZSÖMLE


  Vasárnap sokkot kaptam. De tényleg. Amikor vásárolni megyek, (gondolom sokan vagyunk így ezzel, főleg a mostani felfelé száguldó árak mellett ) rácsodálkozom ugyan a dráguló élelmiszerekre, de nem mindent figyelek folyton és hát az egyre nagyobb végösszegen is csak fejet csóválok és hazafelé elmélázom, hogy hol és hogyan karcsúsíthatnék a legközelebbi vásárláskor. 
Egyszemélyes háztartásomban a kenyér viszonylag kevésbé opció, mert a folyamatos pékség bezárások következtében, egyre inkább megszűnnek a ténylegesen ehető kenyerek, főleg azok, amelyek még a fagyasztást is jól tűrik, hiszen fél kg kenyér egy hétre is elegendő nekem, viszont a kenyér nem írja ki a hetet. Ezért inkább zsömlét veszek, vagy rusztikus bagettet, ezek jól fagyaszthatók és kivéve, 1-2 perc alatt felmelegítve friss lesz. Vasárnap reggel azonban azzal szembesültem, hogy a fagyasztóban semmi pékáru nem maradt. Így gondoltam elszaladok a közelben lévő kis Tescoba némi pótlásért. Na ekkor jött a sokk, mert 2 bagettért és 6 db zsömléért több, mint ezer forintot fizettem. Többször is megnéztem  blokkot, de sajnos annyi volt, akár merről néztem. Hazafelé elhatároztam, hogy inkább sütök otthon. Minden héten egyszer valamilyen kenyér, vagy zsömlefélét és emellett péksütit is, egy sütéssel megoldható. Ma ugyan nem péksüti került mellé, hanem remek túrósbéles (erről majd hamarosan egy másik bejegyzésben 😀) viszont először készítettem olívás zsömlét. Roppant egyszerű az elkészítése, a végeredmény pedig csodás. 7 db lett belőle, egyet betettem a fagyasztóba, kipróbálván, hogy tűri a fagyasztást.

Hozzávalók:

2,5 csésze finomliszt
1,5 tk só
1 tk instant lesztő
1,5 csésze víz (kb. ez a liszttől függ)
2 ek olívaolaj
kb. tíz szem fekete olajbogyó, apróra darabolva


Az olajbogyó kivételével a többi hozzávalót egy nagyobb tálban összekeverjük (a sót azért ne közvetlenül az élesztőre szórjuk, mert gátolja az erjedését) egy fakanál segítségével. Olyan állagú legyen mint a nokedli tészta, nem baj, ha kissé göcsörtös, nem kell kidagasztani. Ha a tálnak van teteje azzal, ha nincs, folpackkal takarjuk le és tegyük be a hűtőbe. Legjobb este elkészíteni és másnapig hagyjuk békén. A kelesztett tészták íze a kelés folyamán alakul ki, így mennél hosszabb a kelesztés, annál ízesebb lesz a tésztánk. Amikor kivesszük a hűtőből kb fél órát hagyjuk magához térni, majd deszkára borítjuk (a deszkát a cibatta és a pizza esetében is kevés grízes liszttel, vagy grízzel szórjuk meg, ugyanis a liszttől a tészta csak keményedni fog, mivel felveszi, viszont a gríztől nem ragad le, és ropogósabbra is sül) Kicsit kihúzkodjuk és rászórjuk az olajbogyót. Összecsavarjuk, mint a gyökérkenyeret (ami bogyó kipotyog, azt belenyomkodjuk), a csavart rudat 7 darabra fölvágjuk, lazán kis gombócokba csavarjuk. A zsömléket egy sütőpapírral bélelt sütőlapra rakjuk távol egymástól, hogy ne keljenek össze süléskor. Letakarva hagyjuk még kelni, amíg a sütőt bemelegítjük 190 fokra. Középen kb 20 perc alatt szép pirosra sütjük.

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT