KELT BATYUK MARADÉKBÓL

 




  Régen sütöttem kelt tésztát, valójában magam sem tudom miért, hiszen szeretem a vele való foglalkozást, a dagasztást, figyelni ahogyan szépen növekszik kelés közben, és persze sülés közben az illatát, arról nem is beszélve, amikor a még kissé langyos buktába, tekercsbe, bármibe beleharaphatok.

   Nagyon jók reggelire, vagy egy tartalmas leves után második fogasnak is, de vacsorára teával, vagy kakaóval is.

Két hete egyik nap mákostésztát főztem ebédre, előző hét elején pedig túrós tészta volt. Mindkettőből maradt ki töltelék, cukrozott mák kucorgott egy dobozkában a hűtőben, a csomag túró fele pedig egy nylontasakban várta  további sorsát a mák szomszédságában. Úgy egy jóhónapja édesanyám nyomott a markomba egy vajasdoboz pitéből kimaradt almatölteléket, mondván neki már sok volt én meg majd kezdek vele valamit. Úgy tűnik most jött el az ideje, hogy kezdjek.

A túróba és mákba némi reszelt citromhéjat kevertem, a túróhoz még kevés tejföl vaníliáscukor és kristálycukor társult mazsolával feltuningolva, az almatölteléket pedig némi fahéjjal és kevés barnacukorral örvendeztettem meg. Így keletkezett egy adag tésztából háromféle töltelékes batyu.

Sülés után alig tudtam kivárni, hogy langyosra hűljön, máris megkellett meoznom, hogy jól sikerült-e. Mit mondjak? Átment a vizsgán. A látvány kedvért kevés porcukorral hintettem meg.



Hozzávalók:

500 gramm szobahőmérsékletű sima liszt átszitálva

60 gramm nagyon puha Rama margarin

1 egész tojás (szobahőmérsékletű)

1 tasak instant élesztő

60 gramm kristálycukor

csipet só

langyos tej, annyi amennyi ahhoz kell, hogy lágy tésztát 

kapjunk

     A kristálycukrot egy fél csészényi langyos tejben elkeverjük 

ehhez tesszük az élesztőt és langyos helyen felfuttatjuk. A 

lisztet elkeverjük a sóval és a 

közepébe mélyedést készítünk. Ebbe öntjük az élesztős tejet 

az elhabart tojást és elkezdjük összedolgozni. 

(Arra mindig 

vigyázzunk, hogy a só közvetlenül ne érintkezzen az 

élesztővel, mert meggátolja a kelést.)  Amikor már teljesen 

elkevertük a hozzávalókat beletesszük a puha margarint, 

valamint annyi langyos tejet, hogy lágy tésztát kapjunk, és 

szép sima, fényes, hólyagosra dagasztjuk. 

 Langyos helyen duplájára kelesztjük. 

Ekkor deszkára borítjuk és fél cm vastag téglalappá nyújtjuk.

Kilenc kockára felvágjuk és a tölteléket a kockák közepébe 

halmozzuk.

Átlósan összefogjuk a sarkokat és kissé megcsavarjuk.

Mielőtt sütőbe tennénk még 15 percig kelesztjük.

Ha fényesre szeretnénk, kenjük meg felvert tojássárgájával 

sütés előtt. Én az 50 forintos tojást sajnáltam tőle, fényes 

ugyan nem lett, de szép aranybarbára sült így is.

200 fokra előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt megsütjük.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT