NARANCSOS PITE


      Ismét elért a pitesüthetnék, így elgondolkodtam mivel is töltsem meg a pitetésztát. Télen az alma a legkézenfekvőbb, mivel azonban van egy almás süti receptem amelyet még nem próbáltam, egy klasszikus téli gyümölcsnél maradtam, ez pedig nem más, mint a narancs.
Még tegnap este összegyúrtam a tésztát és utána volt időm átgondolni hogyan is készüljön a töltelék. Nyilván való volt, hogy érdemes a narancs levét is felfogni szeleteléskor, hiszen mivel nincs a sütinek teteje, a narancs kiszáradhat és nem lesz kellően szaftos a sütemény ha a rostok megpirulnak. Ha azonban sok a lé, akkor elázik. Tehát egyrészt elő kell sütni, másrészt a narancsot levében hagyva el kell keverni étkezési keményítővel, hogy sülés közben a gyümölcslét besűrítse. 
Reggel neki is buzdultam az elkészítésnek.

  Hozzávalók:
250 g liszt
125 g RAMA
fél tasak instant élesztő kevés tejben elkeverve
30 g kristálycukor
1 tojás sárgája
csipet só
Töltelékhez:
4 nagy narancs
barnacukor, a narancs édességétől függően
5 ek étkezési keményítő
fél marék szeletelt mandula
1 ek barnacukor a tetejére

A  lisztet a margarinnal elmorzsoljuk, majd a többi hozzávalóval gyorsan rugalmas tésztává gyúrjuk és egy nagyobb nylontasakban egy éjszakára a hűtőbe tesszük.
Másnap mielőtt dolgozni kezdünk a tésztával egy fél órával előtte kivesszük, hogy szobahőmérsékletű legyen, majd akkora körré nyújtjuk, hogy a pitesütőn kb. 2-3 cm-re túlnyúljon.
A narancsokat meghámozzuk, a vastag fehér  burkot is eltávolítjuk (én körbevágtam a gyümölcsöt késsel, így egyszerre megszabadultam a fehér résztől is).
Felkarikázzuk és kisebb kockákra vágjuk. Egy tálba tesszük a keményítőt a cukorral elkeverjük és a gyümölcsbe forgatjuk.

A tésztát a piterformába tesszükés körben a sütőforma oldalához nyomkodjuk egy kis tésztadarabbal (ez azért jó, mert a kezünkkel könnyen elszakítanánk a tésztát) és a túllógó részt a sodrófát a forma szélén körbe sodorva levágjuk. A tészta alját villával megszurkáljuk és 15 percig elősütjük. Mivel a töltelék igen nedves, most nem használunk sütőbabot, hogy kis kéreg képződjön a tészta felületén, így megakadályozza majd annak elázását. A tölteléket  ráterítjük, megszórjuk a mandulával és a barnacukorral. 
A kimaradt tojásfehérjével megkenjük a tészta szélét és még
 kb 150 fokon, 25-30 percig sütjük.
Néhány percnyi hűlés után a  piteforma karimáját levesszük és rácsra téve apite lemezén hagyjuk kihűlni. Ne ijedjünk meg, ha a narancslé lötyög a töltelékben, amire meghűl a süteményünk addigra keményítőtől be fog dermedni.

A kihűlt narancsos pitét tálra csúsztatjuk, meghintjük porcukorral és citromfűvel vay mentalevéllel díszatjük.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT