ENGEM SEMMI NEM ÁLLÍTHAT MEG!!



ZSÍRRAL KÉSZÜLT KELT, SZILVALEKVÁROS

    10 napja teljes felfordulás van itthon lakásfelújítás miatt. Egészen tegnapig még a tűzhelyet sem tudtam megközelíteni, ez volt az egyik legnehezebb része. Alig vártam, hogy végre a sütőhöz jussak. Hiába van rendetlenség, minden máshol és valójában semmit nem lehet megtalálni, a sütés nem maradhat el. A tészta tapintása, a sülő tészta illata és persze, amikor végre beleharaphatunk... igazi élmény a megpróbálttások idején (is)! Nyilván ilyenkor nem a legmacerásabb sütemény készül. Egy finom kelt tészta pedig mindig jól esik minden időben, akár reggelire tejeskávé mellé, délutáni teához, vagy csak úgy.

     Ez egy roppant egyszerű kelt tészta. Valójában majdnem bukta. A normál kelt tésztától annyiban különbözik, hogy vaj helyett zsírral készül.


Márta Fodor fényképe.

Hozzávalók:

250 gramm szobahőmérsékletű sima liszt átszitálva

1 evőkanál puha dizsnózsír

1 egész tojás (szobahőmérsékletű)

1/2 tasak instant élesztő

2 evőkanál kristálycukor

csipet só

tej
Töltelék: szilvalekvár
A tetejére barnacukor
(Ha dupla mennyiségben készítem, akkor is csak 1 tojást szoktam bele tenni!)

A lisztet elkeverjük a sóval és  1 ek. cukorral, közben a másik evőkanálnyi cukrot egy csészényi langyos tejben feloldjuk és elkeverjük benne az instant élesztőt, hagyjuk, hogy felfusson.
A lisztbe ütjük a tojást és hozzá adjuk a felfutott élesztőt is.  Annyi langyos tejet adunk még hozzá, hogy rugalmas tésztát tudjunk dagasztani, amikor már jól elkevertük az anyagokat, hozzáadjuk a puha zsírt is, és alaposan kidagasztjuk. Konyharuhával letakarva, langyos helyen a duplájára kelesztjük.
A megkelt tésztát deszkára borítjuk és finoman megnyomkodjuk, hogy kijöjjön belőle a levegő, majd fél cm vastagra kinyújtjuk.  Egy kisebb tepsit (kb 25x20 cm) kizsírozunk. A kinyújtott tésztát egyenlő méretű kockákra vágjuk (ennél a tepsiméretnél 3x4 kocka) a közepükre szilvalekvárt teszünk és gombócokká formázzuk. Belegyömöszöljük egymás mellé a tepsibe és 20 percet kelni hagyjuk. Ekkor begyújtjuk a sütőt, a gombócok már szépen összedagadtak, a tetejüket kissé megkenjük zsírral (én kézzel szoktam), majd barnacukorral meghintjük. Lehet még durvára tört diót is szórni rá.
Betoljuk a forró sütőbe, kissé mérsékeljük a tüzet és aranybarnára sütjük. A tepsiben hagyjuk kihűlni.
Már ha van türelmünk kivárni!
Nekem most sem türelmem nem volt, sem dióm a tetejére, de még nyújtófám és deszkám sem, így folpackra borítottam a tálból a megkelt tésztát, majd megnyomkodva hengerré formáztam és felszeleteltem. Nem is lett egyenlő számú, de mindez most nem számított!! Így is finom lett!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT