SÜSD MEG A KARÁCSONYT!

   Mármint süti formájában. Mert ez a csoda, maga a karácsony! 




     Több évvel ezelőtt a tévé előtt ültem és egy fekete hajú nőt láttam, aki olyan szenvedéllyel, örömmel készített valami karácsonyi süteményt, amilyet eddig még nem láttam. Akkor már sokan ismerték, engem akkor varázsolt el. Azóta is nagy tisztelője vagyok és több receptjét is elkészítettem. Ő Nigella Lawson, brit gasztro-író. Fantasztikus a főzés iránti rajongása, kevés ilyet láttam. Vannak Magyarországon akik megpróbálták/megpróbálják utánozni, de nem nagyon sikerül. Hasonló kaliber még Jamie Oliver, ő is nagy kedvencem. Most azonban térjünk vissza Nigellához és az ő csodás karácsonyi tortájához. Ez valójában nem is torta, inkább a hagyományos angol gyümölcskenyér fantasztikus változata. Aki már készített angol gyümölcskenyeret, az tudja, hogy annak ellenére, hogy sok jó dolog van benne, a végeredmény egy nehéz, kemény rágós valami, cukormázzal leöntve, de már elkészültekor is alig ehető, később pedig teljesen kiszárad, csak a teába való áztatás teszi ehetővé, de élvezeti értéke vajmi kevés. Nos Nigella elvarázsolta és egy csodás mély ízű, szaftos süteményt remekelt, kerek tortaformában. Ami még nagy előnye, hogy szinte semmi macera nincs vele. Én szeretem dec. 24-én készíteni, mert az egész lakást belengi a karácsony illata. Több éve készítem már, mindig nagy sikere van.

Nigella karácsonyi tortája

350 g aszaltszilva felaprítva
125 g aranymazsola
250 g mazsola
175 g sózatlan vaj
175 g barnacukor (a legjobb a melaszos)
175 ml méz
125 ml kávélikőr (bármilyen)
2 narancs reszelt héja és kifacsart leve (mehet bele a rostja is)
1 teáskanál mézeskalácsfűszer
2 evőkanál cukrozatlan kakaópor
3 egész tojás
150 g finomliszt
75 g őrölt mandula
fél teáskanál szódabikarbóna
fél teáskanál sütőpor

Egy nagy lábasba beletesszük a vajat, cukrot, mazsolákat (én nem mindig veszek arany mazsolát, egyszerű mazsolával helyettesítem), aszalt szilvát, narancshéjat és levét, mézet, kakaót, mézesfűszert, kávélikőrt és feltesszük kis lángra a tűzhelyre. 


Nem kell megfőzni, csak összemelegíteni, hogy minden összeolvadjon és a fűszeres lé átjárja a gyümölcsöket. Amikor már úgy néz ki, mint egy sűrű gyümölcsöntet, levesszük a tűzről és hűlni hagyjuk. 


Amikor kézmelegre hűlt, beletesszük a három elhabart tojást, a szódabikarbónával és sütőporral elkevert lisztet és őrölt mandulát. Egy tipp: ha olajos magvakat darálunk és nem szeretnénk, hogy a robotgép táljának oldalára ragadjon az egész egy evőkanál cukrot (ez esetben barnacukrot, - amelyet a már kimértből veszünk el -, szórunk a magvak közé mielőtt a gépet bekapcsolnánk.
     Egy tortaformát kibélelünk sütőpapírral, az aljára karikát vágunk, az oldalát pedig duplán hajtott sütőpapírral, úgy, hogy túlérjen a tortakarimán olyan magasan, mint a tortakarika magassága. Ez azért fontos, mert lassan sül, ez a dupla, magas papír akadályozza meg, hogy megégjen a teteje.

      Előmelegített sütőbe tesszük (gázsütőn legmagasabb fokozat) 10 percig ezen hagyjuk, majd 4-es fokozatra lecsavarjuk és így sütjük tovább. Kb 100 percig sül, de ellenőrizni kell tűpróbával. 
Amikor elkészült a tortaformában hagyjuk kihűlni, majd lehúzzuk róla a sütőpapírt és tortás tálra tesszük a közepére étcsokoládéval bevont kávészemeket rakunk és megszórjuk arany színű cukorgyöngyökkel.
Nigella még ehető aranyport és kis arany csillagokat tesz rá, de sajnos nálunk nem kapható. Legalább is én évek óta keresve sem találtam.
Mire feldíszítjük (ahogyan Nigella mondja) már halljuk is a karácsonyi csengettyűket és az angyalok szárnyát.

CSODÁS, ÁLDOTT, ILLATOS ÉS ÍZEKBEN GAZDAG KARÁCSONYT KÍVÁNOK MINDEN KEDVES OLVASÓMNAK!



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT