HALOTTAK NAPJA ÉS MINDENSZENTEK ÜNNEPE
A kereszténység ünnepkörében
két ünnep kapcsolódik össze november első két napján.
E két
ünnep szinte összefonódik a vallásos
emberek tudatában, történelmileg
azonban szét kell választani őket. A
Szentírást megnézve, Máté
evangéliumában találunk utalásokat arra, hogy már Jézus korában is volt
bizonyos halott-tisztelet.
Különösen a próféták sírhelyeit övezte nagy
tisztelet. Olvashatunk Izajás, valamint
a Kedron völgyében Zakariás sírhelyének
látogatásáról.
Az első-második századi halott kultusz pogány szokásokkal is
keveredett. A keresztényeknél kialakult
a mártírkultusz, a pogány családi kultusz keretében, főleg a családfő tisztelete. Általános szokás szerint keleti finom illatszereket és virágot vittek
az elhunythoz. Elterjedt szokás volt a
pogányoknál a hamvasztás valamint a
szarkofágba temetkezés.
A
második század táján két dologban kezdtek különbözni a keresztények a pogányságtól. Először is földbe temetkeztek, másodsorban
a halál napját - mint valami égi
születésnapot - kezdték ünnepelni. Ebben az időben egyre inkább elterjedt, hogy
a hitükért mártírhalált haltak
sírjához a hívek imádkozni jártak, és lakomát ültek. Ez Keleten 165
táján már fellelhető, míg Nyugaton csak
később, 220 körül.
A harmadik században kezdtek
építményeket emelni a sírok fölé, s egyre díszesebbé váltak a különféle
felíratok és jelképek használata által.
A vértanuk sírhelyeit igyekeztek eleve oly módon kialakítani,
hogy a vallásos tömeg körbevehesse azt,
és ott imádkozhasson, sok esetben az istentiszteletet is ott tartották. A
sírokon megjelentek a mécsesek, lámpák, s ami addig egyáltalán nem volt jellemző
az élők is igyekeztek már életükben biztosítani sírhelyeiket, lehetőleg a
mártírok sírjainak közelében, és általánossá vált a szentek sírja fölé
templomokat emelni.
A szentek tisztelete Keleten
már a negyedik században megtalálható. Fokász császár 610-ben IV Bonifác
pápának átadta a használaton kívüli
Pantheont, (korábban pogány templom) és a pápa sok ereklyét
gyűjtött össze, s ezzel elkezdődött a
minden vértanú és szentek tisztelete. III.Gergely pápa pedig kétszáz
évvel később a földkerekség összes szentjei és hitvallói tiszteletére oratóriumot
állított fel
A szentek tiszteletének ünnepét eleinte május 13.-án
tartották, azon a napon amelyen a keresztények a Pantheont megkapták. Mivel azonban Rómában a hatalmas
zarándoksereget tavasszal nem
tudták élelemmel ellátni, IV. Gergely
pápa az ünnepet őszre, november elsejére tetette, amikor bővében voltak az
élelemnek. Ez kezdetben csak a Frank Birodalomban, később az egész keresztény
világban elterjedt.
A halottak napját először a
Cluny szerzetesek kezdték ünnepelni a tizedik században. Általános gyakorlattá
az Egyházban a tizennegyedik századtól vált. Aragóniában ezen a napon - ősi
szokás szerint a papok három misét is mondhattak az elhunytakért.
Üdvtörténetileg a két ünnep az egyetemes keresztény összetartozás
által kapcsolódik egybe. A földön élő keresztények a Küzdő Egyház, amely szellemi és szeretet
kapcsolatban áll a mennyországban lévőkkel - Dicsőséges
Egyházzal. A még tisztulásra szoruló lelkek pedig a Szenvedő Egyházat alkotják.
A három kapcsolatban van egymással, segítik egymást az ima, a
jócselekedet, a rágondolás és a szeretet által.
Az Egyház volt az anyám, a
Jóságos az atyám.
Kérlek, testvérek, hogy
amikor eljösztök imádkozni,
s fohászaitokkal kérlelitek
az Atyát és a Fiút,
gondoljatok rám és
emlékezzetek meg rólam,
hogy a mindenható Isten
örökre mentse meg azt, akit szeretett.
(2.századi sírvers)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése