SÜSS GIGAKALÁCSOT!

    Nagyon szeretem nézni a Sütimester című angol sorozatot, amelyben több héten keresztül Anglia legjobb amatőr cukrászát keresik. Az egyes évadok végén pedig a két zsűritag Paul Hollywood (pék) és Mery Berry (gasztronómiai író) megmutatják, hogy a versenyzőknek hogyan kellett volna elkészíteni a mesterkihívás receptjeit. Sok praktikát lehet ellesni ezekből az adásokból. 
Az egyikben Paul megmutatta, hogyan kell 7 fonatos kalácsot készíteni. Gyakran sütök kelt tésztát, kalácsot is. Reggelire egy szelet házi kalács, saját készítésű lekvárral és egy nagy bögre cikóriakávé tejjel... Számomra ez a tökéletes reggeli.
         Neki is buzdultam ismét a kalács sütésnek, hogy kipróbáljam a Paultól ellesett technikát.

Tehát kalácstészta:

500 gramm szobahőmérsékletű sima liszt átszitálva
60 gramm nagyon puha Rama margarin
1 egész tojás és 1 tojás sárgája (szobahőmérsékletű)
1 tasak instant élesztő
1 tasak vaníliás cukor
60 gramm kristálycukor
1 citrom reszelt héja
csipet só
langyos tej, annyi amennyi ahhoz kell, hogy lágy tésztát kapjunk

     A kristálycukrot egy fél csészényi langyos tejben elkeverjük ehhez tesszük az élesztőt és langyos helyen felfuttatjuk. A lisztet elkeverjük a sóval, citromhéjjal, a vaníliás cukorral és a közepébe mélyedést készítünk. Ebbe öntjük az élesztős tejet az elhabart tojásokat és elkezdjük összedolgozni. (Arra mindig vigyázzunk, hogy a só közvetlenül ne érintkezzen az élesztővel, mert meggátolja a kelést.) Lehet robotgéppel is, én sokszor szeretem kézzel felverni, mivel egyrészt szeretek a tésztával dolgozni, másrészt a kéz melege jót tesz a dagasztáskor a tésztának. Amikor már teljesen elkevertük a hozzávalókat beletesszük a puha margarint, valamint annyi langyos tejet, hogy lágy tésztát kapjunk, és szép sima, fényes, hólyagosra dagasztjuk. (Arra ezért figyeljünk, nehogy a kezünk legyen hólyagos a tészta helyett.) Langyos helyen duplájára kelesztjük. Ez legalább egy óra, de lehet több is. Nem kell siettetni a kelést, mert ettől süléskor először megkel, majd a végén összeroskad.
       Ha a duplájára megkelt, gyúrótáblára borítjuk 7 egyforma darabra vágjuk, majd egyforma hosszúságú és vastagságú rudakat sodrunk belőle. Mivel ezt a lépést én elnagyoltam, ezért csálé is lett szegény kalács. Most jön Paul trükkje: A rudakat egymás mellé fektetjük és szétválasztjuk, hogy egyik oldalon 4, a másikon 3 rúd legyen. 



A 4 szálas oldalról a legkülsőt behajtjuk a 3 szálas oldalra, így ott lesz 4 szál, és mindig így ismételjük. 


Paul mutatványában középről kezdte a fonást, így tettem én is. Ekkor a másik végén fordítva folytatjuk, azaz mindig bentről tesszük át kívülre a negyedik szálat, ahogy az alábbi képen is látható.


Ha ügyesek voltunk szép egyenletes fonatos kalácsot kapunk, és ha a rudak is egyformára sikerültek, akkor sokkal szebb lesz, mint az enyém a képen.


Fél órát ismét kelni hagyjuk, majd felvert tojással megkenjük és előmelegített sütőben szép pirosas-barnára sütjük.


Az egyetlen tésztaféle a kelt tészta, amelynek hozzávalóit soha nem mérem ki. Ezért időnként nagyobb adagot sikerül előállítanom, mint eredetileg terveztem. Így lett ez most is. Egy szép, illatos, finom GIGAKALÁCS lett a végeredmény.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT