MINDENNAPI KENYÉR

    

       Augusztus 20. Szent István király és az új kenyér ünnepe. Kenyér nélkül az élet elképzelhetetlen. Legalább is számomra. Minden népnek meg van a maga kenyere, kezdve az indiaiak naan kenyértől az afrikai kövek között sült kenyérlepényen keresztül a francia baguette-ig, és még sorolhatnánk. Legtöbb nép többféle kenyeret is fogyaszt, süt. Én is szívesen sütök itthon, bár kenyérsütő gépem nincs, és nem is gondolom, hogy különösebben szükséges. A régi 33 éves gázsütőm kiválóan alkalmas a kenyér megsütésére. Is. Többféle változatot szoktam készíteni. A mai ünnepre egy szalonnás- hagymás változat készült.


Szalonnás-hagymás kenyér
500 g rétesliszt
3 dl langyos víz
 darabka jóféle füstölt szalonna apróra vágva kipirítva
1 kisebb fej vöröshagyma
1 tasak instant élesztő
1 teáskanál cukor
1 púpos teáskanál só
A szalonnapörcöket kiszedjük, félretesszük, a zsírjából leöntünk annyit, hogy kb 3 evőkanálnyi maradjon, ezen az apróra vágott vöröshagymát megpirítjuk.
A langyos vízbe beletesszük a cukrot és az élesztőt, elkeverjük A lisztet átszitáljuk. A hozzávalókat a szalonnapörc kivételével összedolgozzuk és alaposan kidolgozzuk a tésztát. A szalonnát a legvégén dolgozzuk bele. A művelet robotgéppel kb. 10 perc, de én jobban szeretem kézzel dagasztani, majd egy nagyobb nylon zacskóban letakarva kelesztjük, amíg a duplájára nő (legalább 1 óra). Ezután gyengéden átgyúrjuk, megformázzuk, sütőpapíros tepsire tesszük, majd ismét  letakarva kelesztjük, kb fél óráig.
A sütőt előmelegítjük, közben a kenyér tetejét vizes kézzel átsimítjuk és éles késsel bevágjuk. Gázsütőben 7-es fokozaton sütjük, amíg szép aranybarnára sül. Akkor jó, ha az alját megütögetve kongó hangot ad.



Szép ünnepet, és jó kenyérsütést kívánok!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT