BODZÁS RIBIZLIS MUFFIN





      Nyár van, ez nem kérdés, és az ember lánya nyáron is szívesen majszol sütit ebéd után, és délután uzsonnára, esetleg esti nasinak. Vagy csak úgy. És ha már nyár, akkor elsősorban gyümölcsös sütik, hiszen jó kihasználni a friss, idénygyümölcsöket, ezek íze mirelitből, befőttből szezonon kívül visszaadhatatlan, és hiába kaphatók friss gyümölcsök idényen kívül is a "hiper-szuperekben" messze nem közelíti meg a hazai földön termett, honi nap érlelte társait. Ezért szeretem felhasználni a sütikhez a friss gyümölcsöket. Ribizli szezonban süssünk ribizlis süteményeket, gondoltam én. Ám kevés ribizlis süti receptet leltem, amely igazán kedvemre való lett volna (nem igazán kedvelem a krémes süteményeket, ezért ezeket alapból mellőztem). Mindig jó, ha van valamely alaprecept a tarsolyunkban, ami tovább variálható. Nekem az egyik ilyen Horváth Ilona szakácskönyvéből a lekváros lepény, ebből keletkezett az alábbi Bodzás-ribizlis muffin



Hozzávalók:

200 gramm liszt
200 gramm cukor
100 gramm vaj vagy margarin 
2 egész tojás
5 evőkanál lekvár (nálam bodzazselé)
késhegynyi szódabikarbóna
ribizlidzsem

Díszítéshez:
12 fürt szép ribizli
Bodzazselé

A puha vajat habosra keverjük a cukorral és az egész tojásokkal, majd hozzáadjuk a szódabikarbónával összeszitált lisztet és a kissé meglangyosított bodzazselét. Csak annyira kell langyosítani, hogy könnyedén elkeverhető legyen a tésztában. (Én egy kis fémtálba teszem amelyet egy nagyobb meleg vízzel töltött tálba állítok. A bodzazselé egyébként a "bodzamánia" következménye, amelyről hamarosan tovább tudósítok.)
A muffin sütőbe helyezett papír kapszlikba egy evőkanál tészta kerül, erre egy evőkanál ribizlidzsem, majd erre ismét tészta. Szokásos módon sül. 
Amikor a muffinok kihűltek, tetejüket langyos bodzazselével megkenjük és egy fürt friss ribizlit helyezünk rá.

      A ribizlidzsemet előre elkészítem, jó ha már csak langyos, vagy néhány nappal korábban is lehet nagyobb mennyiséget, hogy télire is maradjon. Ahogy a Bodzás-egreslekvárnál írtam a cukor mennyisége itt is kóstolás eredményének függvénye.. A megtisztított ribizlit lábosba öntöm, kissé megnyomkodom krumplinyomóval, hogy kibuggyanjon a leve, rászórom a cukrot és főzni kezdem, amikor pár percet rotyogott leveszem a tűzről és botmixerrel néhányszor belenyúlok. Szeretem, ha érezni benne a gyümölcsöt. NEM passzírozom. (Általában semmilyen aprómagvas gyümölcsöt nem passzírozok dzsem készítéskor. Elsősorban, mert lusta vagyok hozzá. Másodsorban, ennek következtében a főni feltett gyümölcsnek kb. harmada marad meg, mivel a héj és a magok is fenn akadnak a szitán, ezért ez rendkívül gazdaságtalan. Továbbá egy jellegtelen gyümölcszselét kapok, ami az ízét kivéve az olcsó bolti "lekvárokra" emlékeztet, amely gyümölcsöt nem, csak ízesítőket látott, és ezt nem szeretem. Végül, amikor a gyümölcsöt esszük, akkor sem köpdössük ki a ribizli vagy málna, szeder, stb. magokat. Több kifogás egyenlőre nem jutott eszembe.) Ezután visszateszem a tűzre és belekeverek némi zselésítőt, amellyel kb egy percig főzöm.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A KÖNYVEK ÉS ÉN, AVAGY, HOGYAN KÖPTEM LE A MONITORT

GÖRÖG, FETASAJTOS, CUKKINI PITE

SZILVANAP HELYETT SZILVAHÉT